Freeform-skenaariot julkaistu
Minna "Loviatar" Hiltula
Tracon Hitpoint 2017 freeform-skenaariot on julkaistu. Alla lyhyt esittely kaikista skenaarioista. Kaikki skenaariot ovat pelattavissa suomeksi ja ilmoittautuminen tapahtuu paikan päällä Hitpointissa. Skenaarioiden aikataulut ja tarkemmat tiedot tulevat lähiaikoina tapahtuman kotisivuille. Lisätietoja voi kysyä sähköpostitse: hitpoint.freeform@tracon.fi.
Freeformit ovat liveroolipelien kaltaisia pelejä, joissa pelaajat pelaavat koko keholla ja näyttelevät hahmoja. Freeform pelataan yhdessä huoneessa vähäisellä rekvisiitalla tai kokonaan ilman rekvisiittaa. Pelit ovat usein vahvasti tarinankerronnallisia, ja juoni voi rakentua ennalta määrätyistä kohtauksista.
Freeformista pelityylinä voi lukea lisää roolipeliblogi LOKIn artikkelista.
Freeform-pelit Tracon Hitpointissa 2017
Curtain Call - musiikki, feminismi, ikääntyminen
Kirjoittaja: Sarah Lynne Bowman
Pelinjohtaja: Essi Kuukka
Nano-skenaario Feminism-kokoelmasta.
““By the time you’re twenty-five, they’ll say, ‘You’ve gone and blown it.’
By the time you’re thirty-five, I must confide you will have blown them all.
Right on cue, just act surprised when they invite you to take your curtain call.”
—Tori Amos
A larp about the experiences of a woman in the music industry over the course of four decades.
Deranged - music, love, madness
Kirjoittaja: Maria & Jeppe Bergmann Hamming
Pelinjohtaja: Janne Räsänen
Kuolinvuoteellaan mielipuoli muistelee ja kuvittelee mennyttä elämäänsä. Luvassa on ihmissuhdedraamaa enemmän ja vähemmän hullujen säveltäjien ongelmallisista ihmissuhteista ja rakkaustarinoista 1800-luvun lopun Saksassa.
Dulce et Decorum - war tragedy, trench poetry, personal
Kirjoittaja: Troels Ken Pedersen
Pelinjohtaja: Otso Hannula
For very different reasons, three young English soldiers and a nurse have volunteered for service on the Western Front during World War I. They cope with the horror of war through friendship, and will come away forever changed – or die. This game explores belief and doubt, and meaningful connection in the face of death, set against a backdrop of barbed wire, gas masks, and broken hearts.
Happy Ends - Play up the positive
Kirjoittaja: Tobias Wrigstad
Pelinjohtaja: Janne Räsänen
Happy Ends wants to make you happy. It wants you to understand that there is power in the good stuff, not just in trying to be the person that’s worst off. Let’s explore the delicacy and intimacy of happiness together.
I Say a Little Prayer - ystävyys, kuolema, homomiehet
Kirjoittaja: Tor Kjetil Edland
Pelinjohtaja: Arttu Hanska
80-luvun homoskene Pohjoismaissa. Kuinka viiden kämppiksen elämä muuttuu, kun AIDS saapuu heidän keskuuteensa? Peli käsittelee kuolemaa ja hahmojen välisiä ihmissuhteita, ja se perustuu löyhästi saman kirjoittajan liveroolipeliin Just a Little Lovin’.
Isoäidin Isoäidin Äidin Perintötiara - ihmissuhteet, arvovalinnat, naisten asema
Kirjoittaja: Susanne Vejdeno & Daniel Armyr
Pelinjohtaja: Tonja Goldblatt
Isoäidin isoäidin äidin perintötiara on herkkävireinen roolipeli länsieurooppalaisten naisten perinteistä, historiasta ja äitien ja tyttärien suhteista. Hahmot ovat kuusi naista samasta suvusta alenevassa polvessa: kolme elävää naista ja kolme haamua.
Ladies Who Lunch/Let's Have a Kiki - draama, katastrofi, realismi
Kirjoittaja ja pelinjohtaja: Vili Nissinen
Peli kuvaa kahden hyvin erilaisen maailman ristiriitoja, konflikteja ja kohtaamisia. Manhattanin hienostorouvat istuvat iltaa pilvenpiirtäjän huipulla cocktailien parissa. Toisaalla queer-posse istuu Bernien kellariloukossa Brooklynissa. Kiki on käynnissä. Toisistaan tietämättömien ryhmien kohtalot alkavat nivoutua toisiinsa. Yksilön sisäinen tyhjyys ja kurjuus muuttuu kollektiiviseksi katastrofiksi.
Limbo - Elämä ja kuolema
Kirjoittaja: Tor Kjetil Edland
Pelinjohtaja: Hannu Niemi
Limbo on norjalaisen Tor Kjetil Edlandin chamberlarp, joka käsittelee eksistentiaalisia valintoja hiukan absurdissa versiossa tuonpuoleisesta. Peli sijoittuu paikkaan elämän ja kuoleman välillä, ajan tuolle puolen, paikkaan jossa pohtia elettyä elämää ennen palaamista takaisin tai astumista tuonpuoleiseen ja tuntemattomaan. Hahmot ovat ryhmä ihmisiä omasta ajastamme ja yhteiskunnastamme jotka häilyvät elämän ja kuoleman välillä.
Paninaro - vaatesuunnittelu, tositelevisio, paperinuket
Kirjoittaja: Kristian Bach Petersen & Oliver Nøglebæk
Pelinjohtaja: Maija Korhonen
Neljä lahjakasta muotisuunnittelijaa valmiina taisteluun tositelevisiokilpailun voitosta aseinaan sakset, kankaat ja salajuonet. Paninaro on komedia kuolemanvakavasta kilpailusta, tunteilla mässäilevästä reality-sarjasta ja ennen kaikkea vaatesuunnittelusta. Skenaariossa pelaajat askartelevat vaatteita paperinukeille mahdottoman lyhyessä ajassa.
Plexiglass
Kirjoittaja: Morten Jaeger
Pelinjohtaja: Janne Räsänen
Skenaario on käännetty ensimmäistä kertaa englanniksi Tracon Hitpoint 2017 -tapahtumaan.
In 1982, theatre director Edward Fehmerling achieved his big breakthrough as a playwright and director of the play Plexiglass. The play was about individual isolation and alienation in modern society. It was performed by five people who, throughout the whole show, were incarcerated in separate glass cabinets. The dialogue could only be heard distorted through intercoms, telephones, e.g. A large TV screen was hung above the stage, bombarding people with stressful sensory input.
The focus of the scenario is the rehearsals where five actors struggle to get a spot in the central scene of the play. As part of their rivalry, the actors push themselves and each other to the limit as they engage in immersion techniques and interpersonal liaisons.
Restrictions - kontakti-improvisaatio, feminismi, kehonkieli
Kirjoittaja: Frida Karlsson Lindgren ja Sofia Stenler
Pelinjohtaja: Essi Kuukka
Nano-skenaario Feminism-kokoelmasta.
In our culture, the way we are gendered restricts how and where we are permitted to move our bodies. This scenario explores that. It is a nonverbal game and plays with exaggerated stereotypes, to magnify these patterns and thereby make them visible. Furthermore, we hope you will simply enjoy moving together.
Selfie - selfie, feminismi, tunteet
Kirjoittaja: Kira Magrann
Pelinjohtaja: Essi Kuukka
Nano-skenaario Feminism-kokoelmasta. Tarvitset mukaasi etukamerallisen älypuhelimen.
Selfie is an intimate game about feelings in images.
“Something to Drink with That, Sir?” - lentoemännät, tunnetyö, feminismi
Kirjoittaja: Evan Torner
Pelinjohtaja: Essi Kuukka
Nano-skenaario Feminism-kokoelmasta.
A woman flight attendant performs emotional labor to serve three different male passengers.
The Black Pram – Mustat lastenvaunut - tunnelmavetoinen, kauhu, pelaajakeskeinen
Kirjoittaja: Alex Uth
Pelinjohtaja: Joonas Iivonen
Pientaloalue, kesä, nyt. Nuoresta parista on tullut vanhempia ensimmäistä kertaa. Yhtäkkiä elämän valtaa rakkaus, niin heiveröinen, mutta samaan aikaan myös niin väkivaltainen. Yhtäkkiä elämän valtaa vauvan tuoksu. Hapsottava tukka, harovat sormet. Ahneet äänet. Ja sitten alkaa piiritys. Äänet. Hiipivä kylmyys. Pelko.
Lars ja Helene taistelevat lapsensa elämästä. Joka ilta tumma hahmo mustine lastenvaunuineen odottaa heidän talonsa ulkopuolella. Se odottaa, että he vihdoin antavat sille, mitä se haluaa. Se odottaa heidän antavan periksi.
Vasenin tie - realismi, kummitustarina, vaikeneminen
Kirjoittaja: Mikkel Bækgaard
Pelinjohtaja: Arttu Hanska
Vasenin tie on pelottava mutta silti hillitty tarina lasten hyväksikäytöstä. Sitä voi kutsua myös realistiseksi kummitustarinaksi. Skenaario yhdistää puhuttelevan tarinan ja sivuhahmojen vahvan käytön nerokkaaseen tapaan tuoda peliin se, mitä ei voi käsitellä.
Wanhain Koti - De Gamles hjem - tragikomedia, alzheimer, close to home
Kirjoittaja: Frederik Berg Østergaard
Pelinjohtaja: Massi Hannula Thorhauge
Muistatko ensimmäisen hahmosi? Millainen hän oli, ja kuinka hän oli jonkinlainen versio itsestäsi. Muistatko hänen suurimmat seikkailunsa, ensimmäisen veritekonsa, ensitapaamisen rakastettunsa kanssa ja kuinka hän silloin kerran vaipui epätoivon syövereihin?
Nämä hahmot ovat kuin pieniä rinnakkaistodellisuuksia elämässämme, ystäviä, joita emme koskaan unohtaneet. Ne ovat osa meitä ikuisesti. Skenaario sijoittuu vanhainkotiin, jonka asukkaat ovat Alzheimeria sairastavia roolipelaajia. He kamppailevat päivittäin Post-roolillisen hahmoregressiosyndrooman kanssa.